روايات شيقه

رواية عروس منبوذة الفصل الرابع4 بقلم سوليية نصار

[ad_1]

 

رواية عروس منبوذة الفصل الرابع 

الجزء الرابع♥️ شكرا علي تفاعلكم السكر♥️بقلم سولييه نصار ♥️

-ايه ؟!!

قولته وانا مصدومة …طيب ليه هو عايز يتجوز …الغريبة أن وقتها محستش بالحزن لاني اتعودت علي الخ*ذلان من اقرب ما ليا …اللي حسيت بيه وقتها هو الدهشة …هو ليه عايز يتجوز ليه ما دام هيكون صوري كنت مصدومة ومندهشة….دماغي وج*عتني من كتر التفكير لحد ما قرر يحكي …

-اولا من حقك تعرفي اني ارمل ومعايا طفل …

-عايزني كمربية لطفلك ..

قولتها وانا بحاول افهمه لكن هو رد وقال:

-لا طبعا …

اتنهد وكمل :

-مراتي اتوفت من سنتين وهي بنت عمي وحاليا اهلي بيضغطوا عليا عشان اتجوز اختها تربي الولد وانا رافض عشان كده قررت اتجوز واحدة تاني .

بصتله من غير اقتنتاع…كلامه مش منطقي تماما حتي مش مترتب …بس فكرت للحظة ان الاتفاق ده مناسب ليا … اقدر معاه اشتغل واعتمد علي نفسي لحد ما اقدر اسافر لخالي وابعد عن اهلي وظل*مهم ليا …بصيت لمروان وقولت:

-بس أنا ليا طلبات ..

-اكيد اتفضلي اطلبي اللي انتي عايزاه …

فركت ايدي بتوتر وقولت:

-انا هشتغل …بما ان جوازنا مؤقت فأنا لازم أعتمد علي نفسي لحد ما اقدر اسافر وابعد عن هنا …

هز راسه بموافقة فكملت:

-جوازنا صحيح هيكون صوري بس كمان هتحترم وجودي يعني متخ*ونيش ولا تعمل أي تصرف يقلل مني …

كنت مصدومة من جرائتي أكيد بيفكر دلوقتي اني مفروض ابوس ايديه عشان هيخلصني من اهلي بس أنا قررت ان محدش يجي عليا تاني …ما دام هيخلي جوازنا إتفاق يبقي خلاص أنا كمان لازم اضمن حقي…

ابتسم ليا وقال:

-متقلقيش انتي فوق راسي …

قولت آخر طلب بصوت واطي ومكسوف؛

-انا عايزة فرح هنا ووسط اهلي …

-موافق …

اتنهدت براحة وابتسمت أخيرا ليه وانا بفكر ان يمكن ربنا اداني فرصة تانية …عشان اقدر ابعد من اهلي…

طبعا جابوا المأذون ولما اهلي قالوا انهم زو*روا قال ان الجواز باطل ولازم عقد جديد …اتنهدت براحة ان علي الأقل هبدأ حياتي صح ومروان هو اللي وقف وقرر يجبرهم يعملوا اللي انا عايزاه …بصراحة مكنتش متطمنة هو ليه بيعمل معايا كده ليه …بس فكرت هيحصلي ايه اكتر من اللي حصل …قررت اكمل للاخر ..

 

ك

صفحتنا علي فيس بوك

تحميل تطبيق لافلي Lovely

رواية الشادر الفصل الثامن

تبنا الكتاب وقررنا ان الفرح يكون بعد اسبوع …أنا صممت اني اجهز كل حاجات فرحي بنفسي …مرضتش اخلي لا امي ولا اخواتي يكونوا معايا …وهما عشان امشي الدنيا كانوا بيسمعوا كلامي ولأول مرة …

……

تم الفرح …كان بسيط ووسط اهلي بس …قالي لما نسافر هيعمل فرح أكبر وسط اهله وانا مرضتش اعلق …قضينا ليلة الفرح في اوتيل والصبح جهزت نفسي عشان امشي واروح بلده ….

صممت اني اقابل اهلي قبل ما اسافر …

…….

روحت البيت عشان اسلم عليهم ….روحت لامي وابويا أول حاجة عشان اسلم عليهم…مشوفتش في عينيهم أي تأثر اني همشي بالعكس كأنهم كانوا هيرتاحوا مني … ابتسمت بألم وقولت:

-هت*ندموا ..

-بتقولي ايه يا بنت انتي

قالها ابويا بغضب فكملت ودموعي بتنزل:

-,هتندموا علي المعاملة اللي كنتوا بتعاملوهالي …هتندموا انكم مش حبتوني زي اخواتي …عشان واثقة في يوم ان اللي حبتوهم اكتر مني هيبعوكم بالرخ*يص وساعتها هتعرفوا قيمتي بس اقولك أنا مش مسامحة ولا هسامحكم علي اللي عملتوه فيا …

وسيبتهم مصدومين ومشيت …

………

سافرت أنا ومروان …فضلنا ساعات في الطريق…لحد ما وصلنا خلاص …

فتحت بوقي بصدمة وانا بشوف القصر بتاع عيلة مروان …مسك مروان ايدي وقال:

-يالا ندخل…

……

دخلنا البيت ولقيت واحدة جميلة بتقرب منه وبتقول بصدمة:

-مين دي يا مروان ..

ابتسم مروان وقال:

-اعرفك يا رودينا دي سلمي مراتي …

اتصدمت البنت فكمل :

-ودي رودي خطيبتي يا سلمي ! 

[ad_2]

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى